top of page
  • תמונת הסופר/תdaphna's blog

עיצוב רחבת ז-ח בב׳׳ס תפן


בית הספר תוכנן כך שבמרכזו חצר מרוצפת גדולה, פתוחה, והמבנה מקיף אותה.

המבנה מחולק למבואות שמכילות 4 כיתות ועוד כיתת מגמה, ובכל יחידה כזו ישנה רחבה משותפת שבה מבלים בהפסקות, מחממים אוכל, מקיימים מפגשים שכבתיים וכיו׳׳ב.

אחרי שעיצבנו את רחבת יא-יב בבית הספר הגיע תורם של תלמידי החטיבה.


ההתחלה נראתה ככה:

רצפה אפרורית, קירות מכוסים מכל הבא ליד, בלי פינות ישיבה ובעיקר בלי אוירה.

מיכל תירושי תכננה ואני הגעתי לשלב העיצוב. להכניס צבע ולתכנן קונספט שיוביל את העיצוב.

דבר ראשון לפני הכל - מכסים את הרצפה האפורה בפרקט פולימרי. שי הרץ נכנס לעבוד.

אויר לנשימה :) בינתיים אני ממשיכה עם בניית הקונספט.

מדובר בשכבות גיל שסובבות צמיחה והתבגרות. שלב שבו הם עדיין ילדים שמשתוללים ומצד שני מרגישים כבר גדולים, סקרנים מאד, עסוקים בעולמם הפנימי וכמובן בחברים, בסביבה החיצונית.

הדבר הראשון שתפס לי את העין ברחבה היה הציור הזה של העצים. ציור שמן של אחת מבוגרות בית הספר. לא ראיתי את עצמי מכסה אותו בצבע ואז נולד בי הקונספט לכל המרחב: טבע, צמיחה, קיימות - נושאים שמתאימים בדיוק לגיל ההתבגרות - עצמאות מחשבתית, צמיחה והתפתחות פיזית מנטלית רגשית. איזה גיל עמוס :)

כדי להשלים את הציור ולייצר ממנו משהו אחר, מצאתי איור שהתאים מבחינת הגוונים והסגנון והוספתי אותו משני צידי הציור המקורי. זה השלים לי את הקיר ליחידה אחת וגם נתן עומק חדש.

מצאתי בסדנת האמנות עבודות קרמיקה שהתאימו בול למרחב והדבקתי אותן על קיר ה osb.

את מסגרות העץ שהיו תלויות על קיר הכניסה, פירקתי, שייפתי ותליתי לשימוש של הצוות והתלמידים - מקום לשים ספרים רלוונטיים לנושאי הלמידה, למזכרות, עציצים ועבודות אמנות.

השלט של ״ברוכים/ות הבאים/ות״ מצא את המיקום המדויק שלו. לצידו הוספתי qr code שמפנה לאתר של מיכל שומר שהמציאה פונט רב מגדרי. מבחינתי זה פותח ליין שלם של נושאים שכדאי לדבר עליהם - ראיית האחר, מגדריות, מה זו השפה העברית או שפות בכלל, הכלה, קבלה...

וזו הכוונה של הרחבה הספציפית הזו. לעורר סקרנות. לייצר שיחות. לעשות שימוש טוב בניידים.

וזו גם הרמה לצוות - תשתמשו בקירות! צאו למרחב ותלמדו שם. מדי פעם תשנו את הלינקים ותפתחו נושאי שיחה ולימוד חדשים.


הנה כמה דוגמאות לנושאים השונים. בחרתי משפטים מצחיקים, מרימי גבה, חכמים - כאלו שבתקווה יגרמו לתלמידים להרים את הטלפון ולסרוק את הקוד.

מעל דלפק העבודה מעץ, מיקמתי לכל אורך הקיר לוחות מחיקים ומגנטיים כך שיוכלו לצייר, לכתוב ולקשקש על הקיר - בצורה לגיטימית :) שיהיה קיר שכייף לשבת לצידו, שהוא לא צבעוני מדי ומשאיר מקום להבעה אישית והכי חשוב - הוא מתחלף ומשתנה כל הזמן.

לוח השחמט העצום היה גחמה שהתפתחה ונבנתה תוך כדי תנועה.

כמובן שההשראה הגיעה מגמביט :) זה משחק כ׳׳כ מפתח, יצירתי, פותח לעולם שלם, לשפה חדשה. הרעיון של לוח שחמט על הקיר הגיע מהמחשבה שניתן יהיה ללמד את המשחק לקבוצה גדולה יותר של תלמידים. מישהו עומד ליד הלוח ומסביר וכל שאר הקבוצה יושבת ממול ורואה את המהלכים בקלות, במקום להצטופף מעל לוח קטן.

מאחר ולא מצאתי משהו כזה קיים - קנינו לוח מתכת, הדבקתי עליו טפט שחור (שעות!!) ובתחתית החיילים מפלסטיק הדבקתי מגנטים חזקים (שעות!!). חייבת להודות לצערי שההדבקה לא היתה מספיק חזקה - פלסטיק לא אוהב להידבק לשום דבר - אז כרגע מצאתי פתרון אחר וברגע שזה יורכב אצלם ואעדכן.

פלטת הגוונים נבחרה מתוך ציור העצים. השרפרפים הגבוהים נבחרו בכמה גוונים והם כמו פרחים צבעוניים שפורחים ו״משמיחים״ את הרחבה. שימוש בעץ מכניס את הטבע פנימה, משקיט ומחבר לעולם הצומח והחי. שולחן הקק׳׳ל הופך את הישיבה ברחבה לפיקניק ממש. שרפרפי ״ראש דשא״ הנמוכים עוצבו כך שיתאימו לקונספט אבל בעיקר שיהיו פרקטיים.

מאד נעים לשבת עליהם ואין צורך לנקות אותם, לשייף וצבוע מחדש.


וככה הרחבה ניראית - לפני (מימין) - ואחרי (משמאל)




יש לי עבודה כל כך כייפית! כל כך מספקת ומרחיבת לב!


מאחלת לכם - צוות יקר, תלמידות ותלמידים - שתהנו מהמרחב החדש. תשתמשו בו.

תוסיפו לו חיים משל עצמו.

 

תודה לכל השותפות והשותפים שלי לעשיה!


נפגש בפרוייקט הבא













68 צפיות0 תגובות
bottom of page